Aantekeningen bij de vernieuwde Diamond League

door Kees Sluys

1. 
Opwinding in atletiekland. Een aantal disciplines zal komend jaar geen deel meer uitmaken van het Diamond League circuit: 3000 meter steeplechase, hinkstapspringen, discuswerpen en de 200 meter worden verbannen. Tot groot ongenoegen van onder anderen Dafne Schippers, die haar favoriete afstand geschrapt ziet. Die zal overigens, net als de andere drie nummers, wel worden opgenomen in een ‘Continental Tour’ waarbij ook geld is te verdienen en waarbij wildcards voor het WK van 2021 in het verschiet liggen.

IAAF-voorzitter Sebastian Coe verzekerde overigens dat innig samengewerkt zal worden met de atleten van de overgehevelde disciplines ‘teneinde hen en hun onderdeel te promoten’.
Oftewel: je pakt iemand zijn speeltje af en geeft hem vervolgens een doekje voor het bloeden.

2. 
In commentaren op de berichtgeving werd hier en daar vermeld dat een Diamond League-programma inclusief de 200 meter tot te veel belasting bij menig sprinter zou kunnen leiden. Een belachelijk paternalistisch argument, want: dat kunnen coaches en atleten zelf wel bepalen.
Of wordt de internationale atletiekbond hiermee te kort gedaan? In de verklaring op de IAAF-website heet het dat de Diamond League-organisatoren vonden dat de 200 meter ‘would be too congested alongside the 100 m, particularly in an Olympic Games year’. 
Te belastend voor de atleten of voor het programma?

3.
Achtergrond van de wijzigingen is vanzelfsprekend: geld. Zoals altijd wanneer vernieuwingen worden doorgevoerd. Vernieuwingen die, zoals ook steevast wordt gesuggereerd, allereerst in het belang zijn van de consument, in casu de atletiekliefhebber.
Bij haar besluit is de IAAF naar eigen zeggen dan ook bepaald niet over één nacht ijs gegaan. ‘Representatieve’ enquêtes in China, Frankrijk, Zuid-Afrika en de VS, alsmede post-Diamond League-onderzoek in België, Groot-Brittannië en Zwitserland plus nog enig internetgedragonderzoek hebben onomstotelijk uitgewezen dat bovenstaande wijzigingen in het programma geheel naar de wens van het publiek zijn.
Toevallig past het precies in het doel van de IAAF: een ‘sneller’ en ‘opwindender’ programma. Een reeks van wedstrijden die televisiezenders lekker compact, in 90 minuten, kunnen uitzenden en waarop de kijkers kennelijk smachtend zitten te wachten.

Belangrijk element bij deze nieuwe beleving is, zo wordt benadrukt, dat de kijkers veel duidelijker zullen kunnen volgen hoe de atleten in de loop van het seizoen punten bij elkaar sprokkelen voor de finales later in het jaar.
Wat een onzin.
Alsof het de atletiekliefhebber iets kan schelen wie er aan het eind van het jaar met de meeste dollars vandoor gaat.
Wereldbekerwedstrijden bij het schaatsen (en wat is de Diamond League anders dan een wereldbekercompetitie?) zijn voor de kijker ook alleen maar interessant als er hard gereden wordt.

4.
Intussen belooft de IAAF dat er eind 2020 duchtig zal worden geëvalueerd hoe succesvol de nieuwe Diamond League-opzet is geweest. En dat dus, al wordt het niet hardop gezegd, de mogelijkheid bestaat om voor het Diamond League-circuit van 2021 alsnog onderdelen te vervangen.  
Maar er was toch al ‘representatief onderzoek’ gedaan naar de wensen van het publiek? Onwaarschijnlijk dat die een jaartje later opeens anders liggen. Al zou het natuurlijk kunnen dat onderzoek in Canada, Australië, Kenia, Nederland, Noorwegen, Brazilië, Cuba en Japan andere wensen van de kijker naar voren brengt.
Maar stel dat. Zou Wanda Sports, de nieuwe hoofdsponsor van de IAAF, daar blij mee zijn?
Wanda Sports.
Missie van dit ‘leading global sports events, media and marketing platform’ is: ‘to unite people in sports and enable athletes and fans to live their passions and dreams’.
Grote organisaties en nietszeggende statements.
We gaan zien hoe dit allemaal zal uitpakken.